Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Ahad, 10 Ogos 2014

Alamak Apa Dah Jadi!!...

Inilah proses penyembelihan ayam-ayam yang
diguanakan untuk dibuat gulai atau lauk pauk.
Puteri etuza yang kedua nampaknya mengambil gambar
kenangan ini di sekolahnya di SMK Agama Mohammad Ali Ranau, Sabah.
Sebagai ayah saya rasa inilah pengalaman sebenar dia 
sedangkan di rumah di kampung jarang sudah nak
sembelikan ayam, berbanding zaman remaja saya.
Di mana saya selalu membantu ayah dan ibu 
mencabut bulu ayam selepas ayam yang telah disembelih itu
direndam dalam besen berisi air panas. 
Kata ibu selepas direndam bulu ayam akan mudah dicabut
sehingga bersih.
Nampaknya ini pengalaman luar biasa anak perempuan etuza.
Boleh lah dia bagitahu kami bagaimana
caranya nak bersihkan bulu ayam yang baru disembelih.

Ok jemput tengok ya..

ALAMAK!!!! apa dah Jadi!!!!

Dimasukkan ke dalam besen besar..

Buka kepala ayam..


Ayam sedia dituangkan air yang panas untuk mudah cabut bulu2 ayam.


Gotong royong mencabut bulu ayam secara team work.
Inilah prosesnya..


 Ha tengok dah siapa pun..nampak bersih..
Alamak nampak bulat..lepas ni apa nak buat?

Hampir siapa..

Alamak apa dah jadi ni !!!
Tak apa lah cepat-cepat potong potong..
orang dah sedia nak masak...

Ha ini lah kejadiaannya..
kan dah kata bulat, jadi ayam bulat .


Tahnia pada anak saya dan kawan-kawannya sekurang-kurangnya
telah belajar sesuatu yang baru.
Sempat abadikan dengan ayam bulat,...
Ok yang pegang dagu tulah puteri kedua etuza..
happy lah tu berjaya membuat misi mencabut bulu-bulu
ayam, saya difahamkan inilah antara anak guru yang
bersama dalam majlis makan-makan mereka..
layan...


Hakcipta@etuza

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

14 Pesona Kata Hati Mereka: