Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Ahad, 14 April 2013

Apabila Wanita Cina Berumur 52 Tahun Berbicara Hal Kesihatan

Kemarin saya ada bersua dengan seorang wanita Cina berumur 52 tahun. Saya memang kenal dia sejak 2006 dan boleh dikatakan dia biasa dan memang mesra dengan saya dan isteri serta anak-anak saya. Selalu juga dia bertanya hal khabar anak saya yang berada di rantau sedang belajar. 

Bersua dengannya kali ini, terungkitlah hal kesihatan. hal kesihatan kalau bab cerita pada saya lebih bermanfaat daripada memperkatakan hal orang lain.  Wanita Cina berusia 52 tahun itu bersungguh-sungguh menyatakan bahawa dalam usianya itu dia tetap normal dari segi tekanan darah tinggi. katanya:-
W Cina  : Kalau saya minta periksa doktor tekanan darah saya, normal ooo tak ada darah tinggi punya oo..
Saya      : tapi kalau umur seperti  kita ni kena tekanan darah tinggi juga, selalu doktor cakap macam itu punya.
W Cina   : Betul, tapi saya tidak kena punya ooo..sebabkan, kau kena darah tinggi, sebab kau banyak fikiran bah, jangan itu macam, kasih biasa-biasa saja ma, buat apa kau fikir susah hati oo..bukan kau buat salah punya orang, kau ada isteri dan anak baik sama kau buat apa kau susah-susah hati itu macam tidak bagus bah.
Saya    : Itu macam kah cara supaya tidak kena tekanan darah tinggi.
W Cina : kau tahu kah, saya jimat punya orang, saya tidak makan daging daging goreng punya, saya makan nasi dan sayur saja ooo, saya masak sayur pun saya rebus saja ooo, kalau ada lebihan itu sayur saya kasi masuk di peti sejuk ma...bila mau makan saya kasi panas balik itu sayur ooo. Kalau kau makan banyak daging itu memang kau kena darah tinggi punya ooo...itu macam bah, saya jimat punya orang, itu sebab tidak kena darah tinggi.
Saya  : Alamak tak dapat kawal nafsu mau makan juga ma di KFC, isteri goreng nasi, goreng itu ini saya makan lah...oooo itu macam kah, bagus lah kamu jimat. Patutlah sihat masih muda nampak.

( Betul wanita Cina yang saya kenal ni tetap muda yang ketaranya wajah dia tak ada kedutan, sihat dan aktif ~ dia seorang peniaga )
 
Akhir sekali saya ucapkan terima kasih pada tips2 Wanita Cina 52 tahun itu. 
Saya bertanya dalam diri, mampukah saya mengikuti cara pemakanan sihat wanita Cina itu, disebelah saya anak ke 5 hanya mendengar perbualan kami.

Alamak tak makan daging....yaydoi....adoyay!

Apa tips kesihatan kamu pula....hehhehe 
@hakcipta etuza

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

25 Pesona Kata Hati Mereka: