Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Ahad, 14 April 2013

Apabila Wanita Cina Berumur 52 Tahun Berbicara Hal Kesihatan

Kemarin saya ada bersua dengan seorang wanita Cina berumur 52 tahun. Saya memang kenal dia sejak 2006 dan boleh dikatakan dia biasa dan memang mesra dengan saya dan isteri serta anak-anak saya. Selalu juga dia bertanya hal khabar anak saya yang berada di rantau sedang belajar. 

Bersua dengannya kali ini, terungkitlah hal kesihatan. hal kesihatan kalau bab cerita pada saya lebih bermanfaat daripada memperkatakan hal orang lain.  Wanita Cina berusia 52 tahun itu bersungguh-sungguh menyatakan bahawa dalam usianya itu dia tetap normal dari segi tekanan darah tinggi. katanya:-
W Cina  : Kalau saya minta periksa doktor tekanan darah saya, normal ooo tak ada darah tinggi punya oo..
Saya      : tapi kalau umur seperti  kita ni kena tekanan darah tinggi juga, selalu doktor cakap macam itu punya.
W Cina   : Betul, tapi saya tidak kena punya ooo..sebabkan, kau kena darah tinggi, sebab kau banyak fikiran bah, jangan itu macam, kasih biasa-biasa saja ma, buat apa kau fikir susah hati oo..bukan kau buat salah punya orang, kau ada isteri dan anak baik sama kau buat apa kau susah-susah hati itu macam tidak bagus bah.
Saya    : Itu macam kah cara supaya tidak kena tekanan darah tinggi.
W Cina : kau tahu kah, saya jimat punya orang, saya tidak makan daging daging goreng punya, saya makan nasi dan sayur saja ooo, saya masak sayur pun saya rebus saja ooo, kalau ada lebihan itu sayur saya kasi masuk di peti sejuk ma...bila mau makan saya kasi panas balik itu sayur ooo. Kalau kau makan banyak daging itu memang kau kena darah tinggi punya ooo...itu macam bah, saya jimat punya orang, itu sebab tidak kena darah tinggi.
Saya  : Alamak tak dapat kawal nafsu mau makan juga ma di KFC, isteri goreng nasi, goreng itu ini saya makan lah...oooo itu macam kah, bagus lah kamu jimat. Patutlah sihat masih muda nampak.

( Betul wanita Cina yang saya kenal ni tetap muda yang ketaranya wajah dia tak ada kedutan, sihat dan aktif ~ dia seorang peniaga )
 
Akhir sekali saya ucapkan terima kasih pada tips2 Wanita Cina 52 tahun itu. 
Saya bertanya dalam diri, mampukah saya mengikuti cara pemakanan sihat wanita Cina itu, disebelah saya anak ke 5 hanya mendengar perbualan kami.

Alamak tak makan daging....yaydoi....adoyay!

Apa tips kesihatan kamu pula....hehhehe 
@hakcipta etuza

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

25 Pesona Kata Hati Mereka:

umi alya berkata...

Jika ikutkan cara dia mmg tepat tapi... mampukah kita nak ikut??

Hurmm.. godaan makanan ada di mana2..

Mia Liana berkata...

rajinnya berborak2 tu... sempat pula..

4feet8 berkata...

kalau nak makan daging takda masalah rasanya cuma amalkan cara hidup yg sihat. balancekan semua dan sukat mana yg perlu..

satu lagi, tentang byk fikir tu, sy pun dgr faktor darah naik sbb terlalu byk fikir masalah.. weekend, ambil masa, pergi round2 padang/taman untuk free mind, jogging utk hilangkan stress.. ;)

N.Aima K berkata...

makan berpadapada ja lah cikgu.. apa pun jenis makanan..kalau kita terlebih atau terkurang mmg bagi kesan sama badan kita :)

❤Kamsiah❤ berkata...

org cina tak macam melayu yg byk guna santan dalam masakan,minyak,garam,perasa...mereka biasanya masak kukus,rebus,sup ja..

Remy hazza berkata...

betul tu kata untie chinese tu...... byk makan sayur baik utk kesihatan......
tapi itu lah...kekadang kita susah nak kawal pemakanan.....

Tanpa Nama berkata...

Salam...

Tip kesihatan saya..hati mau baik bah...

Fikiran kena sentiasa positif..

Elakkan sifat2 mazmumah...

Normi Nieza berkata...

bgus kan dia kawal diet dia..:)

Cik Nur™ berkata...

Nur ada satu tips untuk kekal muda... pagi2 jgn biasa mandi air panas... mandi je air biasa yg sejuk tu....

skali gus akan mgekalkan keremajaan kita..ewaahh...hihi

9n0L4 berkata...

huhuhuhu. jadi vegetarian la gamaknye ye cekgu. :)

Herman Bagus berkata...

sangat bermanfaat terimakasih

Sweetie berkata...

Diet saya lebih kurang mcm cina tu Etuza. Tapi kekadang tersasar juga bila anak-anak ada dan minta nak makan itu ini.. Saya jauhkan daging, telur, makanan ringan dan berminyak. Perencah2 dan perasa memang tak ada dlm rak di dapur saya. Semuanya main rebus je, garam pun tak bubuh. Tapi bab memikir tu memang saya tak boleh nak elak.... tu yg buat tekanan darah naik.

Jay Ar berkata...

JR juga tak makan daging lembu, daging ayam bedal juga....

Hanif Idrus berkata...

Kalau kita boleh ikut..sure sihat.
Tapi tu ler 90% dari kita tak der displin..hihihi.
Termasuk aku..ahaks

Deqla Manjew berkata...

wanita cina tu yg dlm gmbr tu ke? wahh.. mmg nmpk muda la...pandai dia jaga kesihatan... bgs la...kite ni main hentam je nk mkn apa kan..haha...

Mrs Velentine berkata...

wah auntie tue mesti cun kan

Solehah Shamsuddin berkata...

patutla dia nampak sihat je cikgu.btw, klu nk sihat kena banyak gerak. apa yg solehah tau dgn org cina, dyorg suka jogging n xmkn ubat pil dari hospital or klinik.dyorg byk makan herba, sbb tu dyorg sihat.tp mslhnya, kita org Melayu ssh nak ubah semua tu.semuanya kerana keturunan jugak cikgu.jika keturunan dari dlu jenis xjaga semuanya, jadilah kita skrg.tapi xsmstinya keturunan akan sme, kita msti ubah supaya kita jadi sihat mcm org cina juga :)

Si Matatajam berkata...

Haduiiii M ni mmg penggemar daging...susahnya nak pantang..hi hi...

Zinnia Z A berkata...

saya memang berkawan dengan chinese .. so hari2 memang keluar makan dgn kwn chinese saya ni .. kwn2 saya tu mmg jenis amek nasi dan sayur je .. pas tu, bawa air masak sendiri .. xde order2 air sejuk ke apa..

sangat kagum dgn diorg ni ^^

Bin Muhammad berkata...

Tip xde la...saya jenis makan apa sahaja, cuma berpada2. Makan sebelum kenyang...dan jgn terlalu kenyang. Betul kata Nyonya tu, makanan berminyak ni pemangkin utk darah tinggi. Minum air masak kenalah banyak...

lelamaisara berkata...

memang kekadang tak leh lawan napsu makan kan...heheh

BUNDA a.k.a KN berkata...

memang betullah cara pemakanan Cina tu...kalu kita jer tak sanggup nak amalkan..

Mieza Jhaa K berkata...

Saya mmg xsuka sayur... hehe.. daging mkn sebulan sekali je.. tiap hari byk mkn ikan dan ayam..

Amanina berkata...

tq 4 share :)
bagus nie..

Cinta Misteri berkata...

patutlaaa ibu mertua CiM nmpk cantikkkkkkk jer. mulus sgt kulit wajah, masih bertenaga dan sihat, pergi umrah stiap thn, rupanya ini rahsianya. ibu mertua CiM tk mkn daging, sikit pown tdk, tp dia bkn vagie, seafood dia mkn.

tp CiM pemakan daging tegar!! huhuhuhu.....