Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Selasa, 2 Oktober 2012

Tazkirah dari Laman KoleksiArtikal

agama-kategorii
Mohon maaf kepada pemilik laman sosial network di http kat bawah ni,
dengan tanpa malunya saya copy artikal dia ni. 
Rasanya nak kongsikan kepada
pelawat laman Pesona Etuza Warna-Warna Kehidupan.
Kepada yang terjah blog pesona ni, klik lah sekali alamat laman ini ya,
manalah tahu ada hikmah tazkirah agama yang disumbangkan 
dan ada banyak artikal yang dimuatkan di laman ini.
Iqra ~ Bacalah dan sampaikanlah biarpun sepatah cuma

Makhluk jin lebih mengutamakan untuk tinggal di tempat-tempat yang sunyi dan sepi dari manusia seperti di padang pasir. Ada yang tinggal di tempat-tempat kotor seperti di tempat pembuangan sampah kerana mereka memakan makanan lebihan manusia.
Ada juga mereka yang tinggal bersama manusia iaitu di dalam rumah. Abu Bakar bin Ubaid meriwayatkan: “Pada setiap rumah kaum muslimin ada jin Islam yang tinggal di atapnya, setiap kali makanan diletakkan, maka mereka turun dan makan bersama penghuni rumah.”
Jin juga menjadikan tandas sebagai tempat tinggalnya. Rasullullah s.a.w. telah bersabda: “Sesungguhnya pada tiap-tiap tempat pembuangan kotoran ada didatangi jin, kerana itu bila salah seorang kamu datang ke tandas maka hendaklah ia mengucapkan doa: ” Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari jin lelaki dan perempuan” (HR. Abu Dawud)
Jin juga sangat suka tinggal di lubang-lubang. Oleh kerana itu dalam sebuah hadis dijelaskan yang maksudnya: “Janganlah kamu kencing dilubang.” (HR. An-Nas’i)

Etuza minat
tazkirah hari ini.

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

16 Pesona Kata Hati Mereka: