Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Khamis, 24 Jun 2010

Menghafal Al - Quran


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Mengapa menghafal al-Quran?  Kerana al-Quran menyeru kita untuk merenungkan dan memikirkan banyak hal dari mulai penciptaan  langit dan bumi, dan ini merupakan puncak berfikir dan perenungan, memikirkan tentang penciptaan manusia, dan penciptaan apa yang ada sekitar kita agar iman kita bertambah dan berpadu dengan ilmu.

Menghafal al-Quran dan memahami maknanya secara sempurna akan menghantarkan seseorang pada tingkat kecerdasan yang sangat maju. Makanya kita melihat para tokoh, para ulama, para cerdik cendikiawan, dan para sasterawan Muslim rata-rata sudah hafal al-quran sejak kecil. Kerana memang al- Quran merupakan landasan penting untuk perluasan pemikiran dan wawasan.

Al-Quran menyeru manusia untuk berfikir, merenung, menggunakan akal supaya mereka mengenal kekuasaan Allah yang sangat Agung dan mengenal alam raya tempat dia hidup. Yang kesemuanya itu menghantarkan pada  mengenal Allah  ( ma'rifatullah) dengan sebaik-baik pengenalan.


Salam ukuhuwa..


al-Quran & sunnah menjadi panduan.

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

8 Pesona Kata Hati Mereka:

Cik Shinju berkata...

Thanks 4 sharing...
n3 yg sgt bermanfaat.. :)

Unknown berkata...

tahniah & terima kasih komen yang mendahului..moga adik diberkati. Mari kita berusaha membaca al-quran.

Abd Razak berkata...

Salam...

Pendidikan bersepadu menjadikan nilai al-Quran sebagai sumber berdirinya ilmu dan akhlak manusia.

Unknown berkata...

info yg menarik utk dikongsi bersama! terima kasih.... :)

Kamsiah yusoff berkata...

segala hukum hakam,panduan hidup kita,lengkap diterangkan dalam al quran...sesiapa yg mengikuti suruhanNya,seperti dalam kalamNya...selamatlah hidup disoini dan disana,insya allah...

ayah dan arwah mak saya tok guru ,siang ajar budak2 ngaji quran,malam pula ajar org2 dewasa...meriahnya rumah saya dulu..

sekarang bila mak dah takde,ayah masih aktif ngajar ,tp siang sbg guru KAFA ja...

dan ayah serta arwah mak diberi penglihatan dan pendenhgaran yg baik,amalan membaca mengajar al quran...walaupun di usia emas...

nahmy berkata...

assalamualaikum..

membaca, menghafal, mentadabbur serta mengamalkannya mmg amat dituntut...tp akhir-akhir ni manusia dah makin melupainya.

nahmy berkata...

assalamualaikum...

mmg dituntut kita membaca, menghafal, mentadabbur & mengamalkan Al-Quran tapi akhir-akhir ini manusia dah semakin melupainya..bahkan ada yg terang-terang 'menentangnya'. tidakkah itu kalam Allah? yg datang dari-Nya sbg petunjuk yg nyata kpd manusia?

Hanisah Safian berkata...

salam ziarah.

terima kasih utk entri ni.

syukur,adik saya sekarang belajar ni Tahfiz sains.tumpang gembira utk dia. :)