Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Selasa, 23 Februari 2010

Selamat menjalani latihan mengajar di SKPK musim akhir PISMP & KPLI akhir

Cg Ranger dan Cg Kiffly sedang berbincang
tentang P&P yang perlu di rancang di Pusat
Sumber. Tahniah bakal guru ini manfaatkan
PSS untuk persiapan ktiviti P&P.

Cg Nurhayati W & Cg. Salamie juga merupakan
guru pelatih KPLI yang memperlihatkan
kometmen terhadap bidang keguruan.
Tahniah.
Wajah ceria bakal guru Adi dan Jamal
Aktif P&P menggunakan komputer.
Tahniah

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Setiap tahun ada saja bakal guru datang latihan mengajar di SKPK. Mereka umpama adik-adik baru warga pendidik yang lahir menerusi kursus Pendidikan ( PISMP) atau ( KPLI).
Saya selaku guru yang lebih senior mengucapkan tahniah dan syabas kepada mereka yang berjaya ditempatkan latihan mengajar di SKPK musim 2010. Pelatih PSIMP yang terdiri dari Ranger Diris berasal dari Kota Marudu Sabah dan Keffly Kaling dari Keningau, Sabah. Kedua-dua mereka mengambil opsyen Bahasa Melayu. Sementara pelatih KPLI kali ini menempatkan empat guru pelatih yang terdiri dari Norhayati Wasimin dari Keningau, Sabah, Salamie Samin dari Lahad Datu, Sabah, Mohd Harjuniadhi Suparno dari Tawau, Sabah dan Jamaludin Nodran dari Tambunan, Sabah.
Ketika bertanya kepada Kiffly Kaling tentang kerjaya sebagai guru di sekolah, katanya banyak cabaran yang dihadapi, khususnya ketika berada di Institut Perguruan ( IPGM - Keningau). Minat menjadi guru dengan sedirinya meresap ke dalam diri apabila pelbagai aktiviti pengisian semasa di IPGM. Interaksi yang berlaku dikalangan sesama guru pelatih merangsang minda secara positif agar menjadi seorang warga pendidik yang terlatih dengan pelbagai kemahiran.
Katanya lagi tugas guru memang memerlukan kometmen yang tinggi, ketekunan dan keinginan yang tebal dalam hati untuk mencelikkan murid di sekolah rendah dalam pengasaan 3M. Bakal guru Ranger Diris juga menyatakan bahawa berbagai cabaran sebagai guru harus di pikul dengan penuh tanggungjawab. Kehendak pendidikan untuk mencelikkan semua murid di sekolah rendah dalam penguasaan 3M sesuatu yang mencabar dan memerlukan kesabaran guru, lebih-lebih lagi pada murid tahun satu yang tidak ada asas 3M, disinilah peranan guru dimanfaatkan sepenuhnya.
Di SKPK, merekan semua telah didedahkan rutin guru di sekolah, dengan diberi tugasan lain selain mengajar murid di kelas. Dalam bidang kesukanan juga mereka melibatkan diri dengan kepercayaan pihak sekolah kepada mereka melatih acara sukan dan perbarisan. Lihat saja gambar dua guru ini, nampak semangat di wajah mereka untuk membantu sekolah serta atlit merai kejayaan di majlis sukan peringkat Zon Pegalan baru-baru ini.
Sebagai guru yang lebih dahulu terjun ke profesion pendidikan mengharapkan agar mereka semua menjadi tenaga guru yang menjadi pelapis warga guru di Malaysia khasnya. Di manapun anda nanti di hantar bertugas, laksanakan amanah kerajaan Malayisa yang meninginkan murid atau pelajar celik 3M dengan memuaskan.

SK. Penagatan indah ceria
Tempat kita menambah ilmu
Bertemu berpisah adat biasa
Tabahkan hati menabur ilmu.

Guru ibarat permata memberikan cahaya
Menerangi jiwa si anak watan
Tugas guru amatlah mulia
Mendidi bangsa berbagai rumpun.

Selamat maju jaya & ceria selalu

Tahniah dan salam 1 Malaysia.



Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

2 Pesona Kata Hati Mereka:

Zikri Husaini berkata...

ada baca suratkhabar, selepas ini, cikgu-cikgu baru kena mengajar dipedalaman selama tiga tahun ..kalau tak silaplah.. dah ingat-ingat lupa.

etuza berkata...

Ya tepat sekali tu, itulah cabaran mereka. Kalau yang still single kurang masalah..kasian yang dah khawin tu..