Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Ahad, 21 Februari 2010

Pandai aku menasihati tetapi aku sendiri bukan yang terbaik ( musahabah pagi ahad )

Saudaraku di manapun jua dirimu
Dengarkanlah kata hatiku
Kata hati insan bernama etu
Ibu yang melahirkan aku memanggil
Namaku demikian yang bermaksud sayang
Seorang lelaki keluarga Adam alaf ini

Layakkah etuza menasihati
Mengutarakan idea terbuka di laman maya ini
Memberitahu dan mengingatkan kononlah begitu adanya
Aduhai etuza layakkah engkau pada bait bicara itu
Sedang dirimu ketahuan sering melalaikan diri
Semua tahu kini, kau membelai masa emasmu
Pada wajah putih riba hujung jejarimu
Buktinya hari ini berapa banyak masamu
Merenung nota ribamu dan sesekali
Etuza mengintai di cela maya
Menyulam kata dan berpujangga gayanya
Haruskah diteruskan
Haruskah mengundur diri
Ataukah perlu bertahan
Hingga tiba saatnya jejarimu ganjil tidak bergerak

Rupanya inilah dunia teknologi
Bisa menyapa, bicara tetapi akhirnya
Ada yang terguris hatinya
Seperti aku yang kini
Terlalu malu dan amat malu
Ya Allah aku hilang keyakinan diri
Setelah aku bermusahabah, melihat
Kekurangan diriku sebagai hambaMu yang kerdil

Hanya kata-kata ini boleh ku terima
Kata itu, jangan menyinggung orang lain
Usah letakkan sesensiviti
Usah bawa kata menjatuhkan orang
Usah menabur fitnah
Hanya itu, tetapi katanya
Ungkapkan kata- kata dakwah
Banyak manfaat untuk semua
Tetapi layakkah insan etuza pada itu

Ya Allah ampuni dosaku
lapangkan dadaku dan perluaskan mindaku
Setidaknya untuk ku bawa diri
Dan kebaikan pada keluargaku cuma
Kiranya ada restuMu ku bersyukur
PadaMu jika selama ini
Apa yang kami buat di lembah blogger
Di celahan facebook ada
Ada manfaatnya kepada UMUM

Ilusi hatiku.

Salam muhibah.


Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

3 Pesona Kata Hati Mereka:

Kamsiah yusoff berkata...

yg baik kita amik,jadikan teladan...yg buruk..kita jadikan sempadan serta iktibar..

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

salam etuza....dengan senang hati saya izinkan saudara copy n3 saya itu.....ilmu yg baik eloklah disebar-sebarkan....

etuza berkata...

Salam kamsiah & aimaz.
Syukur atas kata-kata anda, ianya bagaikan permata warna-warni di dalam laman etuza.
Semoga saja dalam sembang di laman maya ini, Allah mendengar dan melihat ukhuwa terjalin antara kita. Kini amat sinonim dan seolah dekat saja.