Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Sabtu, 16 Mac 2013

Konsep Makanan Ulam Tradisional Timbulkan Gelora Selera

Orang kampung saya dulu suka
bungkus nasi guna daun kayu ini..
wangilah nasi di impit guna daun wangi ini..
kemudian awak buka letak atas pinggan ..
nikmatinya bersama juadah ke 2 dan ke 3
dalam gambar..apakah rasanya..
inilah tradisi makanan mengundang 
selera rasa...

Kalau nampak cara penyediaan lada ini
rasanya belum berapa terliur...
cuma nak sedikit demi sedikit
gelora nak rasa..


Tapi melihat ulam-ulaman ini..
gelora rasa nak makan membuak..
benar-benar bila melihat menu ini 
terasa lapar dan terliur....
walhal tidak adapun menariknya juadah ini..
cuma bila di ceduk kutip satu - satu
cecah lada hancur di atas tu
terasalah molek masuk ke rongga mulut..
nak saja kunyah dengan penuh nikmat..
entahlah kalau saya saja rasa
terliur...maafkan saya..


Juadah ini disediakan tidaklah
sekreatif manapun..
Cuma bila melihatnya 
terasa ada selera 
seolah mahu saja
sekarang juga ada di depan mata...
@hakcipta etuza




Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

17 Pesona Kata Hati Mereka:

Amin A. R berkata...

makan nasik dengan ulam-ulaman memang menyelerakan :)

Herman Bagus berkata...

jadi lapar hehe

Jay Ar berkata...

Ulam memang banyak khasiat. Dan satu lagi ada ulam yg oleh kekalkan awet muda (kata oranglah)...

Cik Nur™ berkata...

uiks..terliur nur tgk ni...

umi alya berkata...

ulam & sambal pembuka selera

Chic Na berkata...

suka jugak makan ulam tp tak semua la. ;)

Hanif Idrus berkata...

Selera masing-masing cikgu....kikikiki.

ahmad solihin berkata...

saya tag anda di http://todreamfantastic.blogspot.com/2013/03/segmen-saya-suka-makan.html

CeqGu berkata...

Telan air liur di mlm hari....cikgu suka sgt ler mkn nasi dgn ulam

Solehah Shamsuddin berkata...

wah sedapnya cikgu. bagi sini sikit :)

Normi Nieza berkata...

huwaa,,laparnya..:)

Deqla manjew berkata...

pergghh... mkn panas2 mmg berselera nih!

wan nurul hezrina abd halim berkata...

kecur air liur..suka makan ulam n sambal belacan.terangkat=)

Mrs Velentine berkata...

anak saya paling suka tu nasi

Si Matatajam berkata...

Ulam ulaman ni mmg bangkitkan selera...

Karukord jagau berkata...

saya pun minat ulam ulaman kmpg nih...mmg sedaap :)

Remy hazza berkata...

remy suka tgk....teringin nak mkn makanan2 yg tak pernah remy rasa.....
lebih2 lagi makanan tradisi....