Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Isnin, 30 Julai 2012

Istimewa Ramadhan 9 ( Segmen ~ Dieyna ~ Kenangan Ramadhan Etuza

السلام عليكم ورحمة الله وبركات
Klik blog ( doa harian ~ terbaik )

9. Mendapat perhatian, keutamaan dan ganjaran dari Allah Ta'ala. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
Telah diberikan kepada umatku di bulan Ramadan lima perkara, yang belum pernah diberikan kepada seseorang Nabi sebelumku:

i) Dipermulaan bulan Ramadan Allah melihat kepada para umatku. Barangsiapa Allah melihat kepadanya, nescaya tidak diazabnya selama-lamanya.


ii) Bau mulut mereka di waktu petang hari lebih wangi di sisi Allah dari bau kasturi.

iii) Para Malaikat memohon ampunan untuk mereka di setiap hari dan malam.

iv) Allah menyuruh kepada Syurga-Nya serta berkata kepadanya: "Bersiaplah kamu dan berhiaslah kamu untuk hamba-hamba-Ku. Mereka hampir beristirehat dari kepayahan dunia, menuju ke negeri-Ku dan kemuliaan-Ku.

v) Pada akhir malam bulan Ramadan, Allah mengampuni semua dosa mereka. "Seorang lelaki dari Sahabat bertanya: "Apa itu 'Lailatul qadar', ya Rasulullah? " Nabi menjawab: "Tidak. Apakah engkau tidak melihat kepada pekerja-pekerja yang bekerja. Apabila mereka telah selesai dari pekerjaan mereka, nescaya disempurnakanlah upah-upah mereka.
(Riwayat: Ahmad, Al Bazzar, Al Baihaqi dari Jabir )
segmen
klik banner dieyna segmen ( etuza join )

Klik gambar etuza ya.

Harap x senget kepala tengok 
gambar ni ya. Etuza letak berdiri 
sebab memang etuza berdiri dalam]
gambar. Mula melintang ni, bila etuza 
rotate nilah keadaannya. Tulisan pula 
tegak, so jangan senget kepala ya.

etuza.( klik ya  Dieyna)

       Dulu memang tidak ada  televisyen yang digunakan untuk informasi imsyak dan berbuka puasa. Orang2 kampung yang beberapa orang sahaja di desa etuza juga tidak memiliki teknologi ini. Yang ada hanyalah radio sahaja serta hanya memakai beteri 4 biji. Sebagai panduan kata ayah jika ayam dah berkokok masa itulah berhenti makan dan esok kena puasa. Masa kanak-kanak di sekolah rendah ( masa tu tahun 5 ) memang etuza tak banyak faham banyak perkara puasa ramadhan, hanya ikut ayah mak untuk puasa sehari, maka bolehlah dikatakan etuza hanya ikut-ikut mak ayah berpuasa.Mungkin kerana kami mualaf waktu itu maka terlalu cetek pengetahuan hal puasa di bulan ramadhan dan solat 5 waktu.

Etuza masih ingat hingga kini, suatu hari di bulan ramadhan, etuza balik dari sekolah ( berjalan kaki )seorang diri sahaja. Masa tu etuza nak cepat balik kerana mahu cepat rehat kerana puasa. Sampai di tengah jalan etuza nampak ada sebatang pokok betik di tepi jalan dan betik itu tumbuh sendiri dan bukan di kebun orang,  buah betik itu masak kuning dan sungguh cantik. Etuza tanpa berlengah panjat pokok betik itu dan makan buah betik yang masak itu hingga kenyang ( etuza masih ingat ~ kenyang sangat tau ). Bila etuza sedar perut kenyang, dan mula bingkas nak jalan balik ke rumah, tiba2 etuza tersedar. " alamak aku puasa bah hari ini..alamak macamana ni, sudah batal puasa " Etuza benar-benar rasa takut mak ayah marahkan etuza, sebab mak dan ayah memang mahu etuza puasa yang sah. Kakak etuza juga memang tegas dan selalu nak usik jika etuza tak tahan puasa.

Lalu etuza teruskan perjalanan balik ke rumah. Etuza dah rancang tak akan beritahu mak dan ayah, hehe apa lagi kakak etuza yang terkenal suka cubit ( adui sakitnya kena cubit nanti) Etuza terfikir etuza benar2 lupa masa tu etuza berpuasa. Benarlah kata orang bahawa jika tidak kuat iman akan ada pengaruh yang merosakkan kita. ( kalau difikirkan sekarang ini, etuza masa tu sebenarnya telah digoda oleh suatu kejahatan yang kita tak nampak). Sampai di rumah etuza tukar pakaian dan buat2 seperti orang berpuasa. Memang etuza tak beritahu langsung kepada mereka sehingga etuza sampai belajar di sekolah menangah. Suatu hari ustaz ada berkata " tidak batal puasa seseorang jika dia terlupa dan makan makanan sehingga kenyang kerana dia tidak sengaja..jika dia makan dan sengaja akan batal lah puasa orang tersebut" sebaik ustaz selesai berkata, etuza sungguh gembira rupanya puasa etuza hari tu ( masa di sekolah rendah ) masih SAH!!!!!!!. Ya hoooo... etuza gembira sangat. Bila balik ke rumah etuza ceritakan hal etuza makan betik hingga kenyang kepada kakak etuza. Kenangan ini terimbau semula kerana SEGMEN DIEYNA ( kenangan ramadhan) ~ harap tersentuh hati ya ~ kemudian senyum.

terima kasih membaca kenangan ramadhan etuza.
Pesona ramadhan 9
Puasa etuza dizaman kanak2.


Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

24 Pesona Kata Hati Mereka: