Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Sabtu, 21 April 2012

Two n One versi 5 ( Zulkbo menjawab & Memegangnya satu anugerah)

السلام عليكم ورحمة الله وبركات

tq Di Sini Ruangku Berkongsi 
banner ini.
    Semalam bw ke laman2 bloglist saya, sangat2 tertarik membaca entry di blog Zulkbo ( laman sosial & rumahtangga) inilah tajuk pengatas entry Zulkbo. Siapa blogger yang tidak sempat membaca entry dia kliklah laman dia ni ya. rasanya banyak mesej yang disampaikan. Saya yang masih kekurangan ilmu ni mengucapkan terima kasih kepada Zulkbo. Menerusi entry dia saya sempat bertanyakan En. Zulkbo di ruang komen, jemput tengok baca soalan saya dan jawapan dari Zulkbo ya. Ada pendapat saya dan harap memahami situasi ini.


    http:ZULKBO ( klik dulu ya )


Asalam...
Saya sudah baca hingga habis, tapi nak tanya juga. Pertanyaan serupa dengan "akubiomed" blog saya kebanyakan wanita menyapa di komen, bukan berbual tapi drop komen saja, mereka just komen " tahnia, asalam, nice entry, semoga sihat murah rezeki dan lain2 lagi" Adakah hukumnya..jatuh juga haram ke? Saya hijrah ke agama Allah ya, yg pada asalnya bukan Islam. Alhamdulillah dapat hidayah. benar Islam agama suci dan sebaik2 agama Islam lah pilihan saya ya. wallaualam
ReplyDelete

Replies


  1. W_salam..
    persoalan seperti yang di kemukakan oleh Akubiomed tersebut pada pendapat saya perbualan diantara lelaki dan wanita bukan muhrim di laman sosial tidak salah selagi menjaga tata tusila agama dari segi bahasa dan percakapan yang tidak mengundang syawat seseorang..refer pada jawapan dari persoalan no3 di atas:
    "Jadi, apabila seorang lelaki dan wanita bebas berhubung dan bersembang, syaitan akan membisikkan kepada setiap mereka dan menimbulkan ghairah dan seronok, lalu ingin bertemu dan akhirnya terjerumuslah ke dalam maksiat sekalipun telah bersuami"..wallahualam :)
    Apa yg saya faham
    * Jaga lah adab sebagai suami dan isteri.
    * Tidak perlu sembang di FB ( saya off ruang chat FB saya , FB kebanyakan seolah bertelaga. Pedas2 bahasa, kasar bahasa ( sesetengah bukan semua )
    Memang bahaya kalau join FB macam tu.
    * Jangan sembang mengarut di ruang shoutbox, di drop komen, cukup yang biasa saja mengikut entry mereka.
    * Selalulah ingat Allah semasa online dari blog ke blog. Elakkan hina orang. Tak baik.
    * Ingat keluarga kita, hukum dan adab berblog. Menyalurkan info jika ada, berkongsi cara berhikmah.
    * Jangan sesekali bagi no bimbit, email sembarangan. Tak perlu taksub dengan entry kegemaran anda.
    * Selalu berbincang dengan suami atau isteri beritahu pasangan kita apa2 kegiatan kita di blog. Jangan sembunyi2 macam tikus ya. Bahaya tu...
    ( ha..tadi baru bagitau isteri tentang laman blog Nasir Hamzah..banyak seram  serta entry saya pasal burung uruak di blog Pesona EWWK ) baguskan etuza.
    * Rasanya itulah pendapat saya agar para suami dan isteri kukuhkan adab bersosial di maya ini.Selain kuatnya jawapan Zulkbo.
    Woi! apa lagi entry etuza ni? Nampak burung ja! apa lah yang menarik ni arh!

    Pulamak!! burung ni cantik sangat, bulu dia bak baldu
    unik sangat. Saya dapat burung ni hidup2 semasa saya
    drive ke sekolah awal pagi yang lalu. Brom! tiba2 ada benda
    hempas kat depan kereta saya, saya tengok sisi cermin kiri
    ada seekor burung macam mati dah saya tengok. lalu saya 
    berhenti di bahu jalan betul2 depan surau ni.


    Saya arahkan anak lelaki ke 4 saya Mustaqim agar
    turun dan bawa burung tu, sebab dilenyek lagi 
    kereta lain hancur burung ni. Tiba-tiba budak 
    bernama Syamri tahun 6 pula mengambil burung
    tu dan membelek2kannya, Mustaqim dah keluar 
    nak ambil. Saya lambai tangan agar hantar kat saya.
    Tiba-tiba burung ni bergerak meronta2 nak dilepaskan.
    Wow! hidup rupanya, tak cedera beb! iya betul
    masih sempurna sehelai bulupun tak tercabut, patah kaki 
    juga tak. Aik! burung ni patuk2 manja pula dah 
    tangan etuza.Adui!! bestnya membelai burung uruak ni.


    Dipendekkan cerita, inilah jadinya 
    Marah!!! kah saya kurung lah burung ni,
    saya hantar kat rumah apa lagi kurung, ada 
    berani marah!! 
    *
    *
    *
    Bestnya pegang dan rasanya
    Allah uji saya ni hebatkah sayang
    makhlukNya yang lain..
    *
    *
    Bila balik dari sekolah..
    Saya ambil burung ni..
    belai2 dengan anak2
    dan lastly!
    " Uruak..saya tak apa2 kan kamu ya,
    nak lepas tak!, kalau nak lepas 
    dengar dulu ya, maaf kan saya dan
    tolong sama2 doakan agar keluarga
    saya anak2 saya terlindung dari
    bala bencana,. murah rezeki dan
    jauh dari pengaruh yang jahat..
    kuatkan iman anak2 saya dan
    semoga mereka berjaya menjadi
    insanNya yang solleh dan solehah. Amin..
    Uruak dengar kan..insyaallah Allah 
    pasti terdengar doa saya dan moga
    uruak kamu juga akan berbahagia 
    di hutan ya"
    *
    Trak!!!! saya lepaskan!!!
    Dah puas hati dah...
    So, marah lagi ke sama etuza.
    Woi!! sejuk hati kan
    dah lepas bebaspun 
    si uruak  ni.
    Bye2.

    Hemm!! inilah Pesona
    Laman Etuza.bestkan!

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

11 Pesona Kata Hati Mereka:

dieyna berkata...

ada update hadiah ga.. jemput tengok yer..

Seronok baca entri ini, semoga cikgu sekeluarga sentiasa dilindungi olehNYa,,,

mujagirl92 berkata...

tq for comment,,, tapi sorry muja tak leh nak approve comment tu sebab muja buat restriction comment kat entry ga untuk penyertaan ga je,, do leave your comments more often after this k,, hehe,,, :D

~Cik Sweety~ berkata...

tetarik tentang soal jawab komen tu..moga kita tidak terjerumus dlm lenbah dosa ya cikgu..(^_^)

nasir hamzah berkata...

salam en etuza ni cikgu yer, maaflah sy tak tahu.. hehe..

kalau dari entry cikgu kira baru masuk agama islam yer? maaf dengan soalan sy ni..

terima kasih sebab minat entry seram saya.. sy memang minat cerita2 seram ni.. tu yg banyak kisah seram dalam blog..huhu

terima kasih sekali lagi cikgu...

Unknown berkata...

Nasir _ tak, dah lama jg memeluk agama Allah. Tetapi belajar menerusi bahan bacaan, selain di sekolah dahulu, tak terdidik secara khusus. seperti belajar aliran agama, kelas agama, seperti bab khatam al-quran. saya dapat pelajaran agama menerusi khutbah jumaat, buku2 agama, dari hasil berbual dengan kawan2, ustaz2, dari blog2. dan kini ada jg belajar dari anak2. Alhamdulillah makin kuat dengan agama allah ni. Belajar solat juga saya usahakan dengan berdasarkan buku solat masa dulu2, lepas tu bertanya dengan ustaz dan kawan2. dulu memang jahil tul2, Alhamdulillah anak2 ada belajar di aliran agama skarang. Syukran

dya nasir berkata...

dya bila on fb bila nak bincang assgmnt je tak pun nak tahu ada kelas ke tak..huhu.. sekarangn ni memang kat bahgian chat selalu buat offline...

Arina Shamsul berkata...

penerangan yang cukup baik bagi saya :)

Unknown berkata...

Tq mama arina ya..

Tanpa Nama berkata...

Salam Etuza,

Rasanya setakat kita meninggalkan ulas di blog kawan walaupun berlainan jantina tanpa niat tersirat tidak mengapa. Tapi kalau chatting tu rasa tak usah kalau tak mustahak.

zulkbo berkata...

Salam..
terima kasih memanjangkan perkara yang baik buat pedoman yang lain..saya bukanlah sebaik muslim,tapi saya suka perkara yang baik..

ermm..bab burung tu..lama dah tak jumpa..burung wak-wak kalau di semenanjung ni orang gelar

9n0L4 berkata...

tiap benda ade pro & con. atas diri kita, mahu yang mana. ;)