Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Sabtu, 7 Januari 2012

5 Wasiat Nabi Muhammad s.a.w

Tanah ini adalah milikNya, rumah itu syurga di dunia tetapi syurga 
yang kekal adalah rumah di Syurga. Insyallah.


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Membaca adalah jambatan ilmu, jika tidak membaca kita akan kekurangan ilmu sedangkan ilmu itu sangat berharga sebagai pedoman dan panduan untuk kita semetara masih hidup di Bumi Allah ini.

Etuza pernah ke Wilayah Labuan dan sempat membeli belah atau bersiar-siar di satu gedung terkemuka di sana iaitu di Ujana Kewangan Walayah Persekutuan Labuan pada 23 Disember 2011. Menjelang 2012 tahun baru masihi, apa yang ada di minda Etuza ialah membeli dairi, tetapi tidak sangka saya membeli dairi khusus untuk muslim yg berharga RM 23.90 sen. Nampak kulit dairi ini berkilat dan amat menarik perhatian saya. Saya terpaut pada kulit sahaja tanpa membuka apakah kandungan tiap lembaran buku dairi ini. Dengan tidak berfikir panjang lagi Etuza membeli walaupun nampak harga agak mahal ya.

Sampai di rumah dan ada masa senggang Etuza membelek2kan dairi muslim yang telah menambat hati Etuza untuk membeli. Alhamdulillah rupanya dairi muslim ini bukan calang-calang ya, didalamnya terdapat pelbagai informasi seperti ruang motivasi, petua dan kesihatan, hadis dan cerita atau peristiwa teladan serta ada juga nasihat khas untuk lelaki.

Satu yang menarik di dalam dairi ini ialah  di dalam bab Tokoh & Sirah iaitu  tentang 5 Wasiat Nabi Muhamad s.a.w. Marilah kita baca dan jadikan sebagai panduan hidup dan banyak-banyaklah kita bermuhasabah diri.

Daripada Nabi Muhamad s.a.w, " Pada waktu malam saya diisrakan sampai ke langit, [ada saat isra tersebut Allah. S.W.T telah memberikan 5 wasiat kepadaku, antaranya :

1. Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.

2. Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.

3. Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.

4. Putuskan harapan daripada sesama makhluk kerana sesungguhnya mereka sedikitpun tida ada kuasa di tangan mereka.

5. Rajilah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu ada di dalam qiyamullai.



Inilah cover Dairi Muslimin 2012. Saya bersyukur memiliki dairi yang banyak hikmah ini.











                                                             

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

4 Pesona Kata Hati Mereka:

grosir busana muslim berkata...

artikel tulisan yang baik,,nice post slam kenal

Unknown berkata...

Terima kasih sudi drop komen ya..

ajak berkata...

asalam ... salam kenal n ukhwahh... thank for follow blog ... saya new bie .. minta tunjuk ajar ..saya dah follow awak jugak ..tq

Unknown berkata...

wasalam...syukran ukuhuwa antara kita di arena maya. Terima kasih sudi follow. Kita sama2 belajar..ambil yg baik manfaatkan.