Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Sabtu, 5 Disember 2009

Tiada yang mampu terucap selain hanya pada Allah pohon berilah balasan kebaikan hambanya yang baik ini.

SATURDAY, DECEMBER 5, 2009

Buat Sahabat Blogger Saya Yg Terbaru ...


( Hew, kata-kata anda sungguh tinggi nilainya, kata-kata anda memberikan saya kekuatan dan semangat, menyuntik rasa keinsafan bahawa kita ini amat kerdil di mata Allah, oleh itu izinkan dan halalkan ilmu Hew ini apabila kini telah etuza copy paste semula ke paparan baru di laman etuzaWarna)

Entri ini khas saya tujukan buat sahabat saya, Etuza seorg sahabat yg saya bangga kan.


Selamat sejahtera Etu dan pembaca - pembaca sekalian,


Utk mengelakkan ulasan saya terpadam sekali lagi di blog anda, saya menggunakan alternatif lain yg pasti berkesan sbg langkah berjaga2. Saya sudahpun membaca entri anda 2 -3 kali (rasanya entri tu ditujukan kpd saya, hehe ) , rasa seronok membaca krnrakan saya ni bukan jenis yg suka berselindung mahupun berahsia.Sebenarnya, saya ingin bertanya kpd Etu sbb mengapa mewujudkan blog Etu tersebut . Nampaknya soalan saya telah dijawab dan soalan Etu kpd saya, Etu juga lah org menjawabnya, sungguhpun hanya 80 % daripada 100 % markah saya boleh berikan. Tahniah !


Dlm dunia ini, tiada ada apa yg menentu dan saya pernah dinasihati supaya tdk menaruh sebarang harapan kpd manusia - lebih baik menaruh harapan kepada Nya agar tdk dihampakan dan Nya lah juga tempat yg paling relax di mana kami tdk akan disakiti walau apa jenis harapan yg kita ada, Tuhan pasti akan mendengarnya dan membantu. Hasilnya, bukan sesuatu yg anda patut bertanya mahupun curiga.


Pendapat dan pengalaman hidup berbeza dari 1 insan ke insan yg lain. Saya juga pernah menghurungi pelbagai dugaan dlm hidup yg berkisahkan ttg persahabatan, maklum lah manusia yg ikhlas dan tulus hatinya, semestinya mengalami pelbagai jenis ujian darinya - simbol kasih sayang Nya pd kami semua. Apa yg saya dpt sbg pengajaran kisah - kisah silam yg lama ialah , kami tdk boleh memaksa apa2 utk berlaku di dunia ini, terutamanya perhubungan sesama manusia - cthnya persahabatan.


Konsep persahabatan antara kami berdua mungkin berbeza namun asas tetap sama : saya ibaratkan persahabatan sbg suatu proses tumbesar bayi yg perlu belajar utk merangkak, diikuti dgn berdiri, berlari dan akhirnya terbang (menggunakan pengangkutan udara). Segalanya dimulai dgn satu langkah dgn kesanggupan utk menuju ke hadapan. Beri kan masa dan hargai apa yg ada di sekeliling.There is no shortcut, perhubungan sesama manusia perlukan kepercayaan antara 1 sama lain dan kepercayaan itu hanya terbina dlm tempoh masa yg lama.


Etuza, apa terbaik ialah kami membiarkan masa dan keikhlasan utk membuka tirai kepada persahabatan kami, sementara tu, kami jadi lah diri kami sebenarnya, berinteraksi / bertukar pendapat dan saling bantu membantu di alam maya ini (serahkan selebihnya kpd Nya - ketentuan ilahi ). Tdk perlu membebankan pemikiran diri dgn sesuatu yg abstrak dan maafkan saya jika keikhlasan/kata - kata saya ini membeban kan / memberi tekanan kpd anda.
Saya mendedahkan satu kelemahan diri saya kpd anda, saya ni mudah jatuh sayang kpd manusia lain terutama yg ikhlas, sayang / mengambil berat ttg diri saya. Tetapi sebelum perkara2 itu berlaku, banyak analisa yg saya buat dan saya bukan lah jenis yg boleh memanggil sesiapa sbg sahabat. Maaf, saya tdk akan berkata kata manis jika saya tdk bermaksud kannya , tidak seperti sesetengah manusia yg berbuat baik semata2 ada balasan pd masa hadapan.Alasan saya cuma satu , bila saya membuat sesuatu perkara, alasan mutlaknya ialah saya ingin dan suka berbuat sedemikian. Itu sahaja.


Beberapa perkara yg saya ingin kongsikan bersama dgn anda :


1) Saya tdk mengemari insan2 yg rapat dgn saya utk ungkitkan sebarang perkara berkaitan dgn usia (tua & muda), status / imej /reputasi dan duit/wang (Begitu juga dgn harta kebendaan, benda2 alah ni lah yg menjahanamkan kemanusiaan) .


2) Hew Hei ialah Hew Hei, jgn membandingkan diri saya dgn insan yg lain melain kan anda masak benar dgn diri saya yg sebenarnya. Pepatah cina ada mengatakan : " Berbanding dan terus berbanding sesama manusia, suatu hari nanti, mesti ada yg akan terkorban dlm proses yg tdk munasabah tersebut " . Kenapa perlu membanding kan sesama manusia dan bukannya saling nasihat menasihati ?


3) Hamba masih bujang lagi, hehe ... berhasrat mendirikan rumah tangga sebelum terlambat.


4) Saya suka melihat wajah sahabat saya yg ceria dan bahagia, sbb itu saya tdk mengharapkan apa2 melainkan kata2 ikhlas dan senyuman mrk shj sebagai balasan. Sekali dua, boleh belanja saya minum / makan tetapi, izinkan saya juga utk berbuat sedemikian (the spirit of give & take). Kalau kesempatan saya dtg menyinggah sahabat saya ini di Keningau , Sabah , pandai pandai lah ya, hehe. Saya lebih menggemari masakan di rumah ...


5) Hamba seorg yg pendiam, bukannya jenis yg ringan mulut, suka menegur tetapi kebiasaannya tdk nampak rakan saya di hadapan sbb otak penuh dgn hal2 yg lain ...dan penglihatan saya tdk lah sebaik insan - insan yg biasa, namun ada pemberian istimewa pd mata saya ini.


6) Pengalaman / kisah silam yg lepas harus dijadikan suatu pengajaran bukannya realiti kehidupan. Dlm dunia ini, tiada sebarang benda / perkara yg percuma. Jgn kerana nila setitk rosak susu sebelangga. Jgn dibelenggui oleh ujian yg diberikan oleh Tuhan dan disalah takrifkan sbg suatu bentuk halangan/limitasi.Kalau saya tdk berfikiran yg saya mampu utk bertemu dgn insan2 istimewa dlm hidup ini dan hanya berfikirkan kisah silam saya, Etu tdk akan mengenali dgn saya sbb ada suatu masa dulu yg saya mengabaikan kemanusiaan dan hanya berdiam diri. Namun saya mampu bangun semula dan terus mengejar impian dan gol saya, dgn kekuatan saya sendiri. Siapa kata kalau anda bersifat baik kpd insan lain, mereka anda membalas budi baik anda dgn niat yg baik ?Siapa kata kesemua manusia ini dilahirkan utk menjadi insan yg baik ? Dan siapa lah kami utk meminta segala yg baik dari Nya ? Kami hanya mampu berdoa dan menyatakan hasrat hati kpd Nya ...


Ini tdk bermakna saya kuat, masih jauh lagi perjalanan dlm hidup saya. Mungkin esok saya sudah tiada, mungkin lusa , jadi setiap detik masa yg ada, patutlah dihargai dan jangan menipu diri sendiri (prinsip pegangan hidup saya).

Segalanya belum berakhir lagi dan segalanya bersebab. Etu jgn merendah kan diri ya, kalau perlukan bantuan saya, hubungi saya, blog anda bagus, tdk lah serabut mana mahupun kurang ilmiah.Jom, belajar bersama - sama sungguhpun blog saya sudahpun berusia lebih drp 3 tahun, banyak lagi boleh dipelajari dan dikongsi bersama. Ada 2 kali, blog ini digodam - entah kerja khianat siapa , yakni, usahanya 1 sen pun tdk dapat ... hasilnya, blog saya mengalami evolusi spt apa yg anda lihat sekarang.


Saya hormat dan meyokong segala keputusan yg Etu ingin buat dan anda tdk pernah berbuat salah kpd saya, jika suatu hari nanti anda akan melakukan ketidak jujuran / perkara yg tdk baik pd saya, ingat lah pd kata - kata saya ini , " Jika anda ikhlas dan memberi jawapan yg tulus dari hati anda kpd saya mengapa anda melakukan sedemikian, saya akan maafkan anda " , tetapi sebelum tu, jgn duk bimbang kan perkara yg anda tdk harus fikirkan. Benar, sememangnya benar salah satu poin yg Etu nyatakan pd blog anda :Jika dibiarkan, perhubungan sahabat alam maya TERAMAT RAPUH sekali, kalau blog dah hilang, patut kah segalanya di berhentikan / di tamatkan ? Saya rasa tidak ... Jom bertukar - tukar nombor contact . Anda boleh hubungi saya bila2 masa yg Etu inginkan, kalau saya sibuk, saya tdk akan menjawab - sms pun ok.
Choy Hew Hei.



Sekian dulu Etu, jaga kesihatan dgn baik (ada sebarang soalan, gunakan ruangan blog ini / emel shj kpd saya). Take care dan salam 1 Malaysia !



Lain kali kalau bersua, jgn lupa utk menangkap gambar bersama dgn saya ya : )


Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

0 Pesona Kata Hati Mereka: