Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Khamis, 5 November 2009

Di sebalik lensa pesona cermin terukir kemanusiaan tinggi nilainya.

Asalamualikum, sala sejahtera.
Cermin Laksana Sahabat

Kalau kita memperhatikan cermin yang baik dan jernih, ianya akan memberikan bayangan yang sesuai apa adanya yang dicerminkan. Begitu pula sahabat yang kita ibaratkan seperti cermin yang baik, maka ia akan mencerminkan bagaimana peribadi kita yang sesungguhnya.

Jom kita tengok Ciri2 cermin yang dapat kita ibaratkan seumpama sahabat:

1. Lemah lembut: cermin tiada pernah akan berlaku kasar dan mencela, tapi ia akan katakan kotoran yang melekat pada tubuh kitadengan lembut, sehingga dengan spontan kita akan mengadakan perbaikan.

2. Pandai menyimpan rahasia: watak cermin takkan pernah memperlihatkan wajah orang yang bercermin di hari kemarin kepada sesiapa pun yang tengah berdiri dihadapannya.

3. Tidak pilih kasih: siapa saja yang berdiri dihadapannya tidak pernah ditolaknya baik itu orang yang cantik atau tidak, kaya atau miskin.

4. Setia setiap saat: cermin selalu siap dipakai bila-bila masa. Selalu setia menanti siapa yang akan bercermin dihadapannya dan dilakukannya dengan penuh keikhlasan.

5. Sabar dan sungguh-sungguh: berbagai tingkah laku dan gaya orang yang berdiri dihadapannya, hal itu takkan pernah membuatnya protes atau marah.

6. Terus terang: diantara sifat cermin adalah berterus terang dengan memunculkan bentuk orang yang bercermin,tidak pernah mengubah bentuk wajah orang yang bercermin, jelek menjadi cantik, atau pun sebaliknya.

Semoga kita menjadi salah satu cermin-cermin tersebut. Rasulullah S.A.W bersabda, diriwayatkan dari Abu Hurairah ra :
"Sesungguhnya di sekitar Arsy terdapat mimbar-mimbar dari cahaya, yang diatasnya terdapat suatu kaum yang menggunakan pakaian yang bercahaya. Wajah mereka bercahaya, dan mereka itu bukan nabi atau para syuhada. Akan tetapi para nabi dan syuhada merasa tertegun dan iri kepada mereka sehingga mereka berkata:
Yaa Rasulullah, tolong beritahu siapakah gerangan mereka itu?
Beliau menjawab: "Mereka adalah yang saling menjalin cinta kasih kerana Allah, dan saling bermajalis kerana Allah,dan saling mengunjungi semata karena Allah."

Petikan dari: Raudhah.com

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

1 Pesona Kata Hati Mereka:

Noor Hafizah berkata...

Cermin sifatnya mmng suka berterus terang melainkan ia pecah baru tahu apa yang tersembunyi disebalik isi kandungannya.. Cermin selalu memperlihatkan luaran tapi tak pernah menunjukkan dalaman..Sama macam manusia. Luaran manusia terlalu perfect tapi hati manusia still ada titik hitam yang tidak akan hilang .... just pandangan sahaja