Halaman

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Khamis, 15 Oktober 2009

Besedialah menghadapi tekanan, hadapi dengan tenang dan penuh kesabaran.



TEKANAN HIDUP, KESAN & CARA MENGATASINYA :TEKANAN HIDUP, KESAN & CARA MENGATASINYA DISEDIAKAN OLEH: SAJADATUL HIDAYAH NURUL HABIBAH


TEKANAN :TEKANAN APA ITU TEKANAN ? Tekanan merupakan satu tindakan yang dilakukan untuk menggerakkan sesuatu dengan daya yang sangat kuat. APA ITU TEKANAN HIDUP? Sesuatu tindakan yang dilakukan oleh seseorang tanpa batasan disebabkan oleh tekanan yang dialami.


TANDA-TANDA TEKANAN :TANDA-TANDA TEKANAN Mengalami kemurungan Berubah sikap Bertindak agresif Mengambil tindakan dengan terburu-buru Sentiasa keresahan Terganggu emosi Sukar menumpukan pada pelajaran


PUNCA BERLAKUNYA TEKANAN :PUNCA BERLAKUNYA TEKANAN Keadaan persekitaran Masalah dalam perhubungan Masalah dengan keluarga Tertekan dengan pelbagai tugasan Sukar memberikan yang terbaik Menghadapi masalah kesihatan


KESAN-KESAN TERHADAP TEKANAN :KESAN-KESAN TERHADAP TEKANAN Hidup menjadi tidak tenang dan tenteram Mudah melakukan kesilapan yang kecil Tidak bersemangat untuk hidup Mengambil tindakan di luar jangkaan Emosi terganggu

CARA BERKESAN MENANGANI TEKANAN MENTAL
Berikut petua ringkas menangani tekanan mental...kalau ada tambahan tolong post untuk kita kongsi bersama sebab time sekarang ni kita terlalu banyak masalah yang menghimpit...jiwa kita.

Bersikap Realistik Terhadap Pekerjaan Anda
# Akui kekuatan dan kelemahan dalam diri anda
# Bersikap positif semasa melakukan pekerjaan anda
# Lakukan yang terbaik dalam pekerjaan anda
# Merasa seronok ketika bekerja

Rancang Kerja Anda
# Kendali masa anda dengan bijak
# Beri keutamaan pada kerja yang penting
# Jangan bertangguh
# Elakkan membawa sebarang tugasan balik ke rumah
# Mengagihkan kerja dengan baik

Tingkatkan Kemahiran Penyelesaian Masalah
# Lihat masalah dengan rasional dan rancang penyelesaian secara sistematik
# Senaraikan masalah-masalah mengikut keutamaan serta langkah-langkah menanganinya
# Nilaikan kesesuaian pada setiap langkah penyelesaian
# Ambil tindakan secara wajar

Mempunyai Sikap Yang Betul Terhadap Perubahan Dalam Kerja
# Sentiasa bersikap terbuka, bertolak ansur dan realistik terhadap apa jua perubahan yang berlaku
# Rancang perubahan secara teratur

Amalkan Komunikasi Berkesan Di Tempat Kerja
# Amalkan sifat tegas (assertive) bukan garang (aggressive)
# Luahkan pendapat anda secara sopan, tegas dan jelas
# Hormati pandangan rakan sekerja anda

Tingkatkan Sokongan Sosial Di Tempat Kerja
# Wujudkan ikatan persahabatan sesama rakan sekerja
# Senaraikan individu dan organisasi yang dapat membantu anda dan rakan sekerja di dalam menangani sebarang masalah
# Berkongsi masalah dengan mereka yang sedia mendengar
# Luangkan masa anda untuk membantu rakan yang bermasalah

Amalkan cara Hidup Sihat
# Luangkan masa untuk beribadah
# Dapatkan tidur yang mencukupi
# Bersenam selalu
# Adakan aktiviti/hobi yang menyeronokkan
# Jauhi diri dari arak, rokok dan dadah
# Amalkan nilai-nilai murni dan berpegang teguh pada ajaran agama
Karya Ura 'Cucu Opah Vs Atuk' at 2:13 PM
Labels: INFO KESIHATAN



CARA-CARA MENGATASI TEKANAN :CARA-CARA MENGATASI TEKANAN Mengamalkan cara hidup yang sihat Meluaskan pergaulan Banyakkan membaca Lakukan aktiviti luar yang memberi manfaat Berbincang dengan pakar Menangis sepuas hati
Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

4 Pesona Kata Hati Mereka: