Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Ahad, 25 Oktober 2009

BAJET 2010 KALAU ADA REZEKI KITA SYUKURI NIKMAT UCAPKANLAH ALHAMDULILLAH.


Bajet 2010 bukti komitmen kerajaan terhadap kebajikan rakyat

KUALA LUMPUR: Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, adalah "Bajet Untuk Rakyat" yang jelas membuktikan komitmen kerajaan ke arah mengutamakan kebajikan rakyat.

Ia turut memberi manfaat kepada golongan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana serta menyediakan peruntukan besar kepada bidang pendidikan, pertanian, infrastruktur dan kesihatan dan secara tidak langsung memberi banyak faedah kepada negeri-negeri.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, berkata bajet itu sesuai dengan slogan 1Malaysia yang memberi keutamaan tinggi kepada rakyat.

Katanya, contoh paling jelas ialah pengumuman pemberian subsidi dan insentif RM2 bilion kepada sektor pertanian termasuk subsidi harga padi, baja padi dan elaun sara diri kepada nelayan.

"Pemberian subsidi dan insentif akan mampu mengangkat dan membantu rakyat miskin (untuk keluar) daripada lembah kemiskinan," katanya kepada pemberita di IPOH hari ini.

Dr Zambry berkata, peruntukan RM30 bilion untuk pendidikan termasuk pembangunan prasarana, pula menunjukkan kerajaan sedar bahawa hanya dengan pendidikan masalah kemiskinan rakyat dapat diselesaikan dengan berkesan.

Di MELAKA, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata peruntukan yang besar dalam bidang pendidikan, pertanian, infrastruktur dan kesihatan mampu mengeluarkan rakyat daripada garis kemiskinan.

Katanya, selain bertujuan menggalakkan pertumbuhan ekonomi, bajet ini juga mampu mengeluarkan negara daripada kemelesetan ekonomi global dan sekali gus membina asas kekuatan ekonomi negara demi kesejahteraan rakyat Malaysia selaras dengan gagasan ekonomi 1Malaysia.

"Kerajaan negeri Melaka mengalu-alukan dan menyambut baik bajet ini. Tahniah diucapkan kepada Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan kerana membentangkan bajet yang komprehensif demi kesejahteraan rakyat Malaysia," katanya.

Beliau turut mengucapkan tahniah kepada kakitangan awam gred 41 hingga gred 54 dan setaraf dengannya serta pesara kerajaan yang turut menerima bayaran khas RM500 yang sebelum ini hanya dinikmati oleh kakitangan kumpulan sokongan.

Di KANGAR, Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, menyifatkan Bajet 2010 bukan sekadar bajet untuk semua rakyat Malaysia tetapi akan turut memberi manfaat kepada Perlis sebagai sebuah negeri pertanian.

Katanya, ini kerana bajet yang dibentang oleh Perdana Menteri memberi penekanan kepada memajukan sektor pertanian di negara ini.

"Ia turut memperjelaskan gagasan 1Malaysia yang memberi ruang dan peluang kepada rakyat Malaysia yang berbilang kaum untuk meningkatkan ekonomi dan taraf hidup.

"Bajet ini bukan sekadar memacu konsep 1Malaysia tetapi juga memacu pembangunan yang menyeluruh untuk dinikmati rakyat negara ini," katanya. - Bernama

Muhyiddin yakin unjuran defisit Bajet 2010 realistik

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin unjuran defisit bajet daripada 5.6 peratus keluaran dalam negara kasar (KDNK) untuk tahun depan adalah realistik.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ia bukan hanya berlegar pada isu cukai pendapatan tetapi juga sektor lain yang kerajaan percaya ianya penting, termasuk subsidi.

"Contohnya, terdapatnya pengagihan semula subsidi hanya kepada sektor yang kami percaya amat memerlukannya serta sektor yang agak penting.

"Sudah tentu cukai akan dikenakan kepada beberapa perkara yang mana kami percaya ia akan menambah kepada pendapatan kerajaan.

"Jadi, ia realistik dan berdasarkan kepada pelbagai sektor yang kami percaya boleh menyumbang kepada pengurangan defisit," kata Muhyiddin kepada pemberita selepas pembentangan Bajet 2010 di Dewan Rakyat hari ini.

Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan defisit Kerajaan Persekutuan pada 2010 dijangka berada dalam kedudukan baik iaitu 5.6 peratus daripada KDNK berbanding dengan 7.4 peratus pada 2009, dengan mengambil kira anggaran pendapatan dan perbelanjaan.

Pendapatan Kerajaan Persekutuan pada 2010 dijangka berkurangan 8.4 peratus kepada RM148.4 bilion berbanding RM162.1 bilion tahun ini.

Muhyiddin berkata, fokus utama kerajaan pada masa ini ialah mengurangkan defisit dengan mengagihkan apa sahaja pendapatan yang ada kepada sektor yang perlu atau penting. - Bernama

Bayaran khas RM500 untuk Gred 41-54, pesara

KUALA LUMPUR: Penjawat awam bagi Gred 41 hingga Gred 54 dan setaraf dengannya serta pesara wajib kerajaan akan menerima bayaran khas RM500 pada Disember ini.

Perkara ini diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada pembentangan Bajet 2010 di Dewan Rakyat sebentar tadi.

Bulan lalu, kerajaan mengumumkan bayaran khas kewangan itu kepada 860,000 penjawat awam kumpulan sokongan yang dibayar dua kali iaitu pada September dan Disember.

Ia membabitkan implikasi kewangan sebanyak RM430 juta.

Terdapat kira-kira 1.2 juta kakitangan awam pada masa ini, bermakna sebanyak 340,000 lagi penjawat awam dalam Gred 41 hingga Gred 54 akan menikmati faedah itu sekarang.

"Ini menunjukkan kerajaan amat prihatin dengan beban perbelanjaan yang ditanggung oleh penjawat awam dan pesara dan diharapkan mereka akan menggunakan pemberian ini dengan sebaik-baiknya," katanya.

Najib berkata, kerajaan menghargai komitmen dan kegigihan penjawat awam dalam memastikan pembangunan negara tercapai demi kesejahteraan rakyat.

"Bagi mengalakkan pengunaan komputer, penjawat awam kini boleh membuat pinjaman kerajaan bagi maksimum RM5,000, sekali dalam setiap tiga tahun bermula tahun depan, berbanding sekali setiap lima tahun sekarang," katanya. - Bernama

Sekali lagi Syukurilah apa yang ada untuk kita kakitangan awam.Terima apa yang diberi, kerana semua itu adalah rezeki yang amat bermakna.Tak dinafikan ada juga yang protes baget Malaysia 2010, hai..manusia kita semua sukar dipuaskan...intai-intai apa yang terbaik ialah kita baget banyak2 amalan ke akhirat. Wallahualam.

Salam 1 Malaysia. See u.

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

1 Pesona Kata Hati Mereka:

Unknown berkata...

Asalamualikum..sharinglah sikitpuntak apa. Apa pula kata anda tentang bajet 2010?