Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Sabtu, 28 Julai 2012

Keistimewaan Ramadhan ke 7 & 8, Nyaris Mengalah dan Membenarkan ( cerita puasa etuza )

السلام عليكم ورحمة الله وبركات


nak oder buku islamik yang mempersona 
sila klik ni ya..http://www.jahabersa.com.my/
Keistimewaan Ramadhan 7 & 8 ( iqralah ya )
7. Dipelihara daripada dosa. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
Sembahyang lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadan ke Ramadan menutupi dosa-dosa yang dilakukan di antaranya, asal sahaja dijauhi segala dosa besar.
(Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)
8. Dibuka pintu Syurga, ditutup pintu Neraka. Syaitan dibelenggu. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Pada suatu hari aku berada di sisi Utbah bin Farqad sedang dia lagi menceritakan tentang hal Ramadan, maka datanglah kepada kami seorang lelaki dari Sahabat Rasul. Setelah orang itu dilihat oleh Utbah, diapun merasa takut lalu berdiam diri. Maka orang itu menceritakan tentang hal Ramadan, katanya: "Saya mendengar Rasulullah SAW berkata: "Di dalam bulan Ramadhan dikunci segala pintu Neraka, dibuka segala pintu Syurga dan dibelenggu segala syaitan. "Berkata Nabi lagi: "Seorang Malaikat berseru: "Wahai segala orang yang menghendaki kebajikan bergembiralah kamu dan wahai orang yang menghentikan kejahatan tahanlah dirimu. " Malaikat terus-menerus berseru sehingga habis bulan Ramadan. (Riwayat Ahmad dan An-Nasai)

Nuraliya dan kakaknya di Taman karambunai Kota Kinabalu

Firstly, mohon maaf puteri Nuraliya tak bertudung, nak disiplinkan agar seumur 7 tahun Nuraliya seharusnya sudah belajar bertudung agar tak kekok bila naik remaja yang akan sentiasa manis, sopan dan cantik memakai tudung yang mengikut syarak. Gambar ni bersama kakaknya bersiar2 di Karambunai  Kota Kinabalu tempoh hari.  Cerita etuza pasal dia lah ni ( Nuraliya) hari ini, di rumah neneknya meronta2 nak minta izin batalkan puasanya yang masuk ke 7 hari. Dia nak batalkan puasa akibat tak tahan nampak aiskrim dan minuman2 yang pelbagai di gerai mak etuza. Pada etuza tak lah terusik langsung nampak jualan makanan dan minuman mak etuza tu. Hemm! dia ( Nuraliya) asyik nak pujuk ja etuza untuk benarkan dia batal puasa. Baru jam 10.00 pagi,etuza pergi ke rumah mak hari sabtu ni, ikutlah dia dan abangnya dalam gambar kat bawah tu. Rupanya mereka ni sepakat nak batalkan puasa, akibat terpesona dengan ayunya aiskrim dalam peti sejuk mak serta minuman2 dalam tin dan dalam botol jualan mak. Etuza benar2 tak izinkan kerana hari masih muda dan hari2 yang lalu segar bugar apa mereka berdua berpuasa. Apa jadahnya hari ini nafsu nak minum  tak dapat kawal. Etuza bertahan juga, ialah nak pastikan sebulan puasa anak2 etuza seperti abang dan kakak mereka dahulu. tak pernah kurang puasa diusia 7 tahun hingga 10 tahun. 

Mustaqim bersama guru matematik dia..
Perkenalkan inilah Mustaqim anak lelaki etuza yang ke 4 ya. Dia juga merajuk kat etuza hari ini, bayangkan dia nak jalan kaki balik ke rumah dari rumah mak etuza. Siap dah dia jalan tu seorang diri sambil muka macam mencuka, sangatlah tak suka ketegasan etuza dalam bab disiplinkan dia untuk terus berpuasa hari ke 7 ni. Etuza kata " nantilah kita balik, kejap lagi, kita kan baru tiba di rumah nenek ni! baru jam 10.00 pagi takkan dah dah haus tu nak minum, ini mesti tak tahan tengok aiskirm coklat..kemarin tak ada pun macam ni!" etuza seolah2 merayu2 agar mereka tak merengek minta belas kasihan. Mujurlah kuat semangat, kalau kira nak tampar, tapi segera etuza ingat bahawa mereka kanak-kanak lagi. Maka etuza cuba bersabar, ini ujian mendidik anak masa ramadhan dan berpuasa.

" pa bolehlah aliya nak minum, hari ni nak batalkan puasa..boleh2 lah, makanan ni pun aliya teringin nak makan" sambil aliya tunjukkan coklat dalam plastik. " Tak boleh2 boleh tu puasa hingga petang..bukan lama tu, tak ingat ke hadiah dari Ustazah..satu kali tak puasa dah melepaslah hadiah tu" etuza masih bertahan. Tidak mahu mengalah, sebab etuza tahu mereka sebenarnya tergoda aiskrim tu ja.
" ha iyalah2..saya nak balik rumah skarang, jalan kaki jalah..ok bye2 " ha inilah kata2 Mustaqim dan beredar ke jalan raya. " oklah kita balik lah....nanti bapa belikan semua tu, bawa ke rumah dan masa buka puasa baru minum ya!" Rupanya tak nak juga, MERAJUK dah 2 orang ni. Mujurlah tak batal puasa mereka.
Pasal Mustaqim lagi, baru tadi mandi, pakai tuala naik ke atas jumpa etuza, katanya minta batalkan puasa. Hampir dah kalah ni, tapi sambil on air ke laman Pesona, nilah entry ni etuza pujuk mustaqim. nak tahu ke kata2 dahysat! etuza. " Cubalah baring, cakaplah Astagfirulahhalazim banyak kali, mesti tertidur lepas tu dapat puasa sehari hari ini" Dahyasat tak nasihat etuza kat mustaqim tu. Ya Allah bila etuza paling ke belakang rupanya musyaqim benar2 tertidur berbalutkan tuala dia, nenyak sangat. Kira nak ambil gambar mustaqim tapi tak elok ambil gambar dia dengan tuala ja, mybe dia rasa sejuk bertuala. Tak apa lah, mustaqim tidur di bawah kipas dengan kekuatan 4 volume. Panas terik hari ini di tempat etuza. Cuaca yang begini panas memang menguji kita semua dalam keadaan berpuasa.

etuza nak pesan" puasalah dengan ikhlas insyaallah akan ada imbalan pahala dariNya yang hebat. Dalam tazkirah terawih semalam ..marilah beramal, walaupun hal kecil tetapi berterusan " 
etuza nak pesan " Kita berkatalah dengan lembut dan tidak kasar kepada anak2 kita, bersabarlah dalam menghadapi karenah meraka, mereka kan masih kanak-kanak, insyaallah pasti boleh dengan yakin kerana Allah"

Pesona ramadhan 7 &8.
Etuza.

Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

11 Pesona Kata Hati Mereka:

Kamsiah yusoff berkata...

salam
alahai anak2...kdg2 benar2 mencabar kita sbg ibubapa...
tp tak salahkan mereka juga...sapa tak teringin tgk aiskrim...:)

Tinta Lana berkata...

Salam.

Telatah anak2 kan uncle.. ^_^

Terbayang pula didikan abah dan emak saya.. Masa kecil dulu, abah jarang tinggikan suara dan seingat saya, sekali je dia libas saya dgn tuala, gara2 tak mengaji betul.

Abah cuma berdehem..tpi bunyi "ehem" dia tu mengandungi macam2 amaran. hehehe.

Unknown berkata...

Syukran, baru buka puasa. Anak2 etuza jg sempurna sehari puasa hari ini. Mujurlah ada kesabaran memberi motivasi, dua orang dalam cerita etuza tu, hari ini sampai jam 5 tidur..apapun segar dah bila buka puasa..kenyang denganjuadah mama hari ini. Tq

Miss N™ berkata...

alhamdulillah...habis juga puasa nak2 cikgu ye.. :)

budak2 biasalah, bila nmpk sesuatu yg mengiurkan pulalah pujuk memujuk.. :)

apapun cikgu kena byk bsabar..itupun dugaan juga buat cikgu..ALLAH sentiasa mahu menguji hambaNYA..

Si Matatajam berkata...

Sian Aliya ..dah tak thn la tu..l.

Muttallif berkata...

Kanak2 memang ada pelbagai cara yang mereka akan gunakan untuk mengelak daripada berpuasa. Kadang-kadang membuatkan kita terasa nak marah.

Tapi itulah juga cabaran dalam berpuasakan Etuza - Perangai anak2.

Kalau tidak mendidik dari awal, susah juga kemudian kelak untuk melenturnya.

Sebagai pengajaran kepada Taliff nie. Nice One

Chic Na berkata...

kesian dia. tapi bagus sbb dapat jga terus berpuasa.

* rasanya cikgu tertukar blog chic na dengan blog fariza. :)

Arina Shamsul berkata...

hihihi..beruntung anak2 cikgu dapat bapa yang penyabar dan penyayang.mmg sangat mencabar untuk mendidik anak2.

mudah2an ALLAH tingkatkan kesabaran dan keimanan kita dalam membesarkan dan mendidik anak2 ya cikgu :)

selamat menunaikan ibadah puasa buat cikgu dan keluarga :)

Cendol berkata...

budak2 mmg mcm2 kan.mase cendol bebudak pn mcm tu.mintak kat ayah nk buka pose awal.ayah tak bagi.mase tu rase marah.tapi bile dah tua2 sikit skrg ni baru la rase bertuah ayah mngawal tingkah laku anaknye ni.hehe
anak2 Etuza pn msti rase bertuah ade bapa nya yg ambil kisah.bagus tu suruh mrk kuatkan semangat melwan nafsu mkn.

~Cik Sweety~ berkata...

pandai cik gu estuza pujuk dan didik anak2..insyaallah jika saya ada anak nanti, saya akan ikut cara cikgu pula...

9n0L4 berkata...

takpeee. nnt lame lame die akan phm dan ikut kate cekgu. ;)